Sunday 19 February 2017

Pentingnya Memilih Ajen Prudential yang baik

Pada penghujung tahun 2014 setelah berbincang dengan wife, kami pun telah bersetuju untuk mencari "Medical card" untuk anak sulung kami yang ketika itu baru berusia setahun lebih. Dikalangan rakan sepejabat ada yang telah memiliki medical card ini. Rata-rata, mereka mencadangkan agar kami memilih "PRUDENTIAL BSN" kerana daripada perkongsian pengalaman mereka adalah positif.

Misi mencari ajen prudential bermula, seperti biasa saya akan mencari agen yang pandai memberi "explaination" yang terbaik. Bermula di "Billion Shopping Centre", kebetulan saya dan rakan2 sepejabat membuat sedikit pameran tentang dadah disitu, ada satu "Booth" Prudential disitu, agen itu hanya duduk sahaja dan tidak aktif, lalu saya mengambil langkah untuk mendekati dan bertanya tentang produk mereka. Ternyata hampa, agen itu menunjukan sikap acuh tak acuh. So, Pangkah terus..

Setiap hujung bulan, kami sentiasa membeli barang dapur di MYDIN meru. Kami dihampiri oleh seorang agen, memperkenal diri sebagai HA**IZ*. Penerangan yang diberikan agak baik. Biaselah nak jual produk. Sebenarnya memiliki medical card ini sgt lah penting.. Bayangkan jika anak sakit. Kalau nak pergi hospital kerajaan, macam biaselah, lambat. Lebih teruk kalau sakit yang perlu rawatan yang segera. Kalau rujuk ke hospital "private" pasti segala urusan akan lebih cepat dan selesa. Tambahan pula melibatkan kanak-kanak. Jadi kami mengambil keputusan untuk mendaftarkan anak kami dengan produk yang telah ditawarkan dan bersesuaian poket kami. Untuk makluman, medikal card ini ada tempoh menunggu selama 3 bulan. Itu memang prosedur mereka, kalau masuk hospital sebelum tarikh matang kena lah bayar sendiri dulu baru "claim" kemudian.

Sekarang baru masalah bermula, nasihat saya cari lah agen yang "base" di tempat anda. Mereka ni kadang-kadang datang dari KL. Lebih baik kalau agen ini dikalangan rakan-rakan anda sebab klau berlaku kecemasan mereka boleh datang dan membantu memudahkan perjalan proses pendaftaran. Ada sesetengah agen yang mempunyai inisiatif menghargai pelanggan mereka dengan melawat di hospital. Pasti anda akan rasa sangat dihargai.  Mula-mula sebelum daftar, whatsapp sikit, balas mesti berjela-jela. Lepas dah daftar, whatsapp salam pun xbalas.. Hermm.. Mungkin sibuk. Tanya pasal proses kemasukan pun nak tak nak jawab. Hermmm lagi..

Nak dijadikan cerita, 16 Januari 2017 lalu, anak sulung saya dijangkiti penyakit "Tangan, Kaki & Mulut". Pertama kali nak masukkan anak ke Hospital "Private", memang langsung tiada pengalaman. Jadi saya ambil keputusan untuk cuba menghubungi agen Prudential tersebut, selepas 3-4 kali baru agen tersebut mengangkat telefon. Dimaklumkan bahawa deposit untuk masuk hospital hanya RM300, ternyata maklumat yang diberikan salah. Deposit terkini ialah RM500 ya. Pihak hospital pula menyatakan bahawa "rate" bilik yang ada hanya tinggal yang bernilai RM250 semalam sedangkan limit untuk anak saya hanya bilik beharga RM200 sahaja. Cuba untuk menghubungi agen tersebut, walaupun 14 kali saya cuba hubungi namun tidak berjawab. Hanya selepas kali yang ke 15 baru agen itu mengangkat telefon, agen tu hanya jawab "KENA BAYAR SENDIRI LAA, BUKAN BANYAK PUN, 50 RINGGIT JER". Tapi kalau 4 hari dah berapa? Tidak sepatutnya seorang agen boleh berkata begitu.

Menurut pengalaman rakan-rakan, kebanyakan agen akan datang untuk melawat jika mereka mempunyai masa atau pun sekurang-kurangnya bertanya khabar tentang klien mereka kerana jika klien mereka masuk ke hospital, mereka akan mendapat pesanan ringkas tentang makluman itu, Agen ini langsung tidak berbuat sedemikian, malah ketika anak saya nak discharge, saya cuba whatsapp kepada agen tersebut untuk bertanyakan prosedur, seperti biasa TAK BERBALAS. Nasib baik pihak hospital banyak membantu. Malah urusan claim harian pun kena kerap bertanya,

Secara ringkasnya, perlindungan insuran itu sangat lah penting, namun pilihlah agen yang bertanggungjawab, jangan memilih agen yang bersikap lepas tangan. Namun bukan semua agen seperti itu, mungkin perkara ini hanya terjadi pada saya untuk saya belajar daripada pengalaman. Pihak PRUDENTIAL perlu memantau agen-agen mereka kerana agen ini adalah "representative" syarikat. Kepada agen yang baik, teruskan usaha anda, kepada yang tidak, berubahlah demi kebaikan bersama.

No comments:

Post a Comment