Sunday 8 October 2017

Bendera Union Jack (Britain) - Boleh ke Orang Islam Pakai??


Salam Sejahtera, lama dah tak post apa2 dalam blog ni..

Baru-baru ni saya terdengar ceramah oleh seorang Ustaz yang tidak asing lagi iaitu Ustaz Azhar Idrus.. Salah seorang daripada penonton telah bertanya tentang penggunaan bendera Union Jack(UJ) ataupun bendera Negara Britain sebagai hiasan. Namun jawapan yg diberikan oleh UAI telah membuka mata kerana selama ini memang saya tak pernah perasan tentang ini.

Di dalam masyarakat Malaysia kebiasaan mereka menggunakan bendera UJ ni kepada kereta mini mereka, samada diletakan di atas bumbung kereta dan juga di cermis sisi sebagai hiasan. Sebenarnya saya pun agak minat juga. Ada juga segelintir daripadanya jadikan sebagai hiasan di motosikal seperti di "seat" dan juga di tangki minyak..

Penggunaan bendera ini bukan sekadar pada kenderaan, malah ia juga dijadika corak didalam bidang fesyen seperti di kasut, Baju, beg dan sebagainya.. Namun pernahkah anda mencari maklumat tentang perkara ini??




Disini saya ingin berkongsi sedikit maklumat tentang bendera UJ ini. Bendera ini adalah bendera kebangsaan bagi Negara Britain, Pada 1606 asalnya Britain terdiri daripada tiga kerajaan iaitu, England, Scotland dan Ireland walaupun ketiga kerajaan tetap negara yang terpisah. Pada 12 April 1606. Sebenarnya didalam bendera UJ ini mempunyai 3 Salib yang mewakili tiga Negara ini.

Bendera UJ yang terdiri dari pada gabungan 3 salib ini ialah Salib melintang bewarna merah adalah mewakili Saint George dari kerajaan England, Salib menyerong berwarna putih mewakili Saint Andrew dari kerajaan Scotland manakala Salib menyerong berwarna merah pula mewakili kerajaan Saint Patrick dari Ireland.

Jadi jika kita yang beragama islam ni, boleh ke kite guna bendera UJ ni walaupun hanya sekadar hiasan atau corak semata-mata. Bukan ke macam kita membawa salib ini merata-rata?? Ini adalah sekadar perkongsian dari apa yang cari dari internet..Saya pasti anda lebih bijak dan atas anda untuk menilainya..

Mungkin  ada segelintir daripada anda telah mengetahui tentang perkara, mungkin juga ada sebilangan yang masih tidak tahu tentangnya. Jadi saya harap perkongsian ini berguna buat semua..


2 comments:

  1. http://madey09.blogspot.my/2017/10/nov-dis-2017-hadiah-untuk-blogger-hebat.html#r_c1967340279457960451
    jemput ke blog saya.Done follow

    ReplyDelete
  2. Mcm bodoh2 jela..
    soalan yg tak ada jawapan..
    Jadi apa uai bagi tahu .

    ReplyDelete