Monday 17 April 2017

Note 5 Android Nougat - Akhirnya!!!

Hari ini 17 April 2017, akhirnya update android terbaru Nougat 7.0 sampai ke Malaysia!! Update yang ditunggu-tunggu oleh pengguna Note 5 boleh mula update secara OTA mulai petang tadi.

Dengan pantas Note 5 saya di update.. Disini saya ingin berkongsi sedikit sebanyak pengalaman selama 4 jam dengan firmware terbaru ini dan juga fungsi-fungsi baru yang diperkenalkan.

Kebanyakan semua fungsi yang terdapat pada Samsung Galaxy S7 di bawa masuk ke dalam note 5 ini, cuma fungsi Always On Display nya sahaja yang tidak disertakan.

Antara Fungsi Fungsi Terbaru 
1. Mengubah Resolusi Skrin
Samsung telah menambah fungsi untuk memilih diantara resolusi HD (1280x720), FHD (1920x1080) & WQHD (2560x1440). Tujuan fungsi ini adalah untuk menjimatkan penggunaan bateri agar dapat penggunaan seharian lebih lama.

2. Perubahan Pada "Notification Area"
Bagi saya perubahan ini lebih menarik kerana semua "toggle" seperti wifi, data, gps telah disusun dengan kemas

3. Blue Light Filter
Fungsi ini adalah hampir seperti night mode, dimana skrin akan menjadi lebih agak "warm". fungsi ini sangat baik jika pengguna suka menggunakan telefon diwaktu malam dan di dalam bilik yang gelap. Fungsi ini juga adalah untuk tidak meletakkan stress yang tinggi pada mata anda dan akan membantu anda lebih mudah untuk tidur.

4. App Drawer
Dengan Nougat, ikon yang digunakan agak menarik. Tambahan "search Bar" di dalam app drawer sangat memudahkan, terutama kepada pengguna yang banyak apps didalamnya. hanya taipkan nama app yang dikehendaki, ikonnya akan muncul.

5. Setting
Di ruangan Settings juga di susun semula agar mudah mencari setting yang dikehendaki. Malah pada setiap opsyen juga akan ada sedikit info bahagian bawah opsyen tersebut. Susunannya yang kemas dan tidak berterabur. Setiap opsyen juga ada ikon disebelahnya untuk memudahkan carian.

6. Camera
User Interface untuk camera telah diubah. pengguna boleh swipe ke kiri untuk ke mode, seperti pro, panorama, slow motion. jika anda swipe ke kanan pula akan ke ruangan filtur agar gambar yang ditangkap menjadi lebih menarik.

7. Animasi
Ada sedikit animasi seolah-olah seperti ombak akan ada apabila anda ingin membuat panggilan telefon. sedikit perubahan tapi menjadikan ia lebih menarik.

Setakat 4-5 jam saya menggunakan Android Nougat pada note 5, keseluruhannya ia agak menarik. Cuma agak sedih kerana fungsi Always On Display tidak disertakan sekali dengan update ini. Padahal fungsi itu hanya melibatkan perubahan pada software sahaja bukan pada hardware.

Jika anda suka dengan post ini, sila follow & Komen blog saya sebagai tanda sokongan agar saya dapat memberi konten yang lebih banyak dimasa hadapan.

9 comments:

  1. Terbaiklah. Bila lah Zenfone 2 laser nak dapat update nougat ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Check on9 zf2 akan dpt update nougat x.. Biasenya akan ade info ttg release date..

      Delete
  2. Good info bro. Kalau ada info terbaru boleh update lagi bro.

    ReplyDelete
  3. Insyallah, klau nak info terbaru ttg note 5,join la group fb note 5..byk info2 lain..

    ReplyDelete
  4. Ulasan terbaik utk mu bro!.. kalau ada tunjuk guna screen recorder lagi cun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  5. Insyallah klau berkesempatan akan ade dlm youtube channel saya nnt.. Tq, idea..

    ReplyDelete
  6. Kalau AOD ade .. maybe bateri drain gile2 .. sbb tu x bg .. maybe laa

    ReplyDelete