Sunday 19 February 2017

Cara Mendapatkan semula telefon yang hilang

Kehilangan telefon mungkin jarang berlaku, tetapi bagaimana kalau ditakdirkan telefon anda hilang tak kisahlah samada ia tercicir atau dicuri. Disini saya ingin berkongsi cara bagaimana untuk mendapatkan semula telefon anda. Cara ini adalah untuk pengguna telefon berjenama Samsung sahaja. Jenama lain mungkin ada cara mereka sendiri.

Kebanyakan orang sibuk nak beli telefon yang mahal2, tapi tak pandai untuk "fully Utilised" telefon itu. Kebanyakan telefon Samsung mempunyai finger print lock. Saya amat menyarankan supaya anda menggunakan fungsi ini daripada 'Pin' yang agak ketinggalan.

Untuk pengetahuan saya menggunakan Samsung Note 5, namun masih sama asalkan jenama Samsung. Ramai sekarang agak tidak suka pada sesetengah model samsung yang baterinya terbina didalam. Saya pula suka akan "feature" ini kerana si PENCURI atau Orang yang menjumpainya tidak boleh nak "OFF"kan telefon itu. Bagus Bukan?? Jadi saya akan berkongsi caranya.

Langkah-Langkahnya
1.   Daftar dengan Samsung Account. Pastikan simpan Username & Password
2.   Pergi ke Setting>Lock Screen & Security>Find My Mobile
3.   Sila On kan pada Remote Control dan juga Google Location Service

Namun Begitu pengguna perlulah sentiasa ON kan data & Location. Saya kadang2 tak paham kenapa lah kedekut sangat nak onkan Data & Location, sebab ia tidak memakan data yang banyak. sedangkan untuk YOUTUBE & FB boleh pulak perabis Data, Location pula takut bateri cepat abis, hermm, kan Boleh cas semula.. Jadilah pengguna yang bijak.

Anda perlu ke laman web ini https://findmymobile.samsung.com .Login pada samsung Account. Anda kan nampak seperti ini. Laman Web ini boleh diaksess melalui Komputer atau telefon bimbit.


Selepas anda login, lihat pada bahagian atas kiri, pilih telefon bimbit anda, web ini akan terus mengesan lokasi secara umum dimana ia berada jika telefon anda masih on. Jika pihak yang jumpa tu telah offkan telefon, kena tunggu sampai dia on semula, Telefon tidak boleh dioffkan jika, telefon itu mempunyai password dan bateri tidak dapat dikeluarkan.


Langkah kedua anda boleh mengunci telefon anda menggunakan pin dan kunci telefon anda dari di "shutdown" secara "remote".


Setelah lokasi dikenal pasti dan dikesan bolehlah menuju ke tempat yang ditunjuk. Lebih mudah jika si pencuri berada di luar rumah seperti contoh di kedai makan. Sampai sahaja disana, anda boleh "RING MY DEVICE" untuk mengesan kedudukan yang tepat. Tindakan selanjutnya terpulang lah kepada anda.

Namun jika usaha ini masih gagal, terpaksa lah membuat tindakan yang terakhir ini iaitu dengan memadamkan segala data didalam telefon itu menggunakan opsyen "WIPE MY DEVICE". Sangat merbahaya jika maklumat peribadi, maklumat akaun dan gambar2 jatuh kepada tangan orang yang tidak bertanggungjawab. Terpaksalah redha.

Harapnya dapatlah membantu anda serba sedikit.

No comments:

Post a Comment