Friday 24 February 2017

Dari sebuah kisah benar : L.I.O.N

Dalam mencari movie baru untuk ditonton, terjumpa satu "MOVIE" yang jalan ceritanya sangat menarik, diadaptasi daripada kisah benar tentang seorang kanak-kanak yang benama "saroo" yang wataknya dibawa oleh "DEV PATEL". Berumur 5 tahun tahun, terpisah 2000km daripada abangya apabila tersesat dengan menaiki keretapi yang dia sangkakan abangnya berada didalam.

Dalam pelbagai masalah yang dihadapi, Saroo akhirnya tinggal di rumah anak yatim sehingga pasangan Australia mengambilnya sebagai anak angkat. Saroo belajar berbahasa inggeris sehingga hilang bahasa Hindi di dalam dirinya.

Selepas 25 tahun saroo menyedari tentang kehadiran "GOOGLE EARTH" dan mengambil keputusan untuk mencari keluarga asalnya, didalam dirinya ada 5 memori visual tentang kampung asalnya, menggunakan google earth, dia mengesan lingkaran jalan keretapi sehingga ketempat akhir stesyen keretapi itu berhenti iaitu di culcutta ketika dia tersesat semasa kecil dahulu.

Adakah saro akan berjumpa dengan keluarga asalnya. tontonilah movie yang dibintangi oleh Dev Patel & Nicole Kidmann untuk jawapannya.

Trailer : 

Download Link : LION 2016

4 comments:

  1. Macam best je movie ni. Bolehlah tengok nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best, pelakon kanak2 tu memang terbaik..

      Delete
  2. memang best.. memang layak tercalon dlm Best Picture hari tu

    ReplyDelete