Thursday 30 March 2017

Samsung Galaxy S8

Tak Sampai 24 Jam Yang Lalu Samsung telah melancarkan peranti terbarunya iaitu Samsung Galaxy S8. Kali Ini Samsung mengeluarkan 2 versi iaitu S8 dan S8+. S8 didatangkan dengan Skrin  bersaiz 5.8 inci manakala S8+ mempunyai skrin Bersaiz 6.2 inci. Namun tarikh sebenar peranti ini akan sampai ke Malaysia belum diketahui.

Ciri-Ciri S8 & S8+
1.  Peningkatan yang paling ketara dalam peranti terkini daripada Samsung ini ialah "Infinity Display". Kebiasaan skrin telefon bernisbah 16:9, kali ini samsung memperkenalkan nisbah 18:9 membuatkan skrin menjadi lebih panjang. Skrinnya yang melengkung di kiri dan kanan memperlihatkan seolah-olah telefon ini tidak berbingkai.

2.  Kamera yang digunakan ialah 12 megapixel bagi kamera utama dan 8 megapixel untuk camera hadapan. Kamera utama menggunakan sistem sensor dwi-pixel agar gambar yang diambil lebih cantik samada siang atau malam.

3.  S8 kali ini memperkenalkan semula "iris-scanner" yang terdapat pada note 7. Fungsi ini membenarkan anda untuk "unlock" telefon anda hanya menggunakan mata anda. Fungsi ini akan meningkatkan lagi tahap keselamatan telefon selain fungsi pengesan cap jari.

4.  Samsung S8 masih mengekalkan rating IP68 bagi kalis debu dan air sehingga 1.5 meter selama 30 minit. Boleh lah berselfie dalam air.

5.  Kedudukan Pengesan cap jari juga telah diubah ke bahagian belakang besebelahan dengan kamera utama. Kedudukan yang agak kekok bagi saya.

6.  Tiada lagi butang Fizikal bagi butang Home. Butang home telah digantikan dengan heptic feedback. Fungsi yang hampir serupa dengan Iphone 7. 

Semalam Samsung juga memperkenalkan beberapa Gajet terbaru antaranya Gear 360, Gear VR yang mempunyai wireless controller dan juga Samsung DEX dimana membolehkan S8 berfungsi sebagai PC apabila disambung dengan Monitor.

Ini sedikit sebanyak fungsi yang ditawarkan oleh Samsung S8 dan S8+ ini. Keseluruhannya peranti ini nampak menarik dan nipis, kena tunggu dan merasai. Agak-agak berapa lah harga termasuk cukai bila sampai Malaysia nanti. Sama-samalah kita tunggu dan fikir-fikir untuk membeli atau tidak.

Lontarkan pendapat anda dibahagian komen dan sila follow blog ini.tqvm.

3 comments:

  1. Terliur tengok samsung galaxy s8 ni. Hanya mampu tgk je.

    ReplyDelete
  2. Kena simpan duit pelan2 le nmpknye..

    ReplyDelete
  3. Brand new Original Samsung Galaxy s8 and s8+ New Edition RED Apple iphone 7 and 7 128GB plus cost 550usd with 1year warranty.

    Serious buyer should contact us.

    Whatsapp CHAT or Call : +14309010532 or 0014309010532

    ReplyDelete